+48 22 487 12 23 biuro@wydajni.pl

Marketing szeptany: co to jest i jak może skutecznie pomóc w zwiększeniu sprzedaży?

  • Jak efektywnie reklamować swoją firmę i świadczone przez ciebie usługi?

  • Chcesz dotrzeć do większej liczby klientów i stale poszerzać grono odbiorców?

Niezależnie od branży i rodzaju działalności firmy, ważne jest by ją odpowiednio zareklamować wśród grupy osób, do których kierujesz swoją ofertę. Jest to absolutna podstawa każdego biznesu. Może niejedna osoba wie, co to jest marketing szeptany, ale właściwie jak to działa? Wielu z nas wielokrotnie przekonało się na własnej skórze o tym, jakie skutki ma plotka. Może ona niewątpliwie w wielu przypadkach pomóc, ale również zaszkodzić. Faktem jednak jest, że plotka to największy i najszybszy nośnik informacji. Dlaczego więc nie wykorzystać siły jej przekazu w marketingu i promocji marki?

Zaufanie do tradycyjnej reklamy ze strony odbiorców jest już zdecydowanie niższe niż jak to miało miejsce do niedawna. Nowoczesne metody marketingowe muszą podążać za dzisiejszym konsumentem. Muszą w odpowiedni sposób trafiać do klienta i w naturalny sposób przekonywać o wartości danego produktu. Ich różnorodność sprawia, że każdy może znaleźć najlepszy dla siebie i dopasowany do profilu prowadzonej działalności, sposób jej promocji. Dziś w dużej mierze stawiany jest nacisk na szczerość i obiektywizm komunikatu, a opinie innych mają ogromne znaczenie w podejmowaniu decyzji o zakupie konkretnego produktu. Z tego względu na szczególną uwagę zasługuje marketing szeptany.

Z poniższego artykułu dowiesz się:

  • jak działa buzz marketing?
  • jak marketing szeptany może pomóc w skutecznej reklamie i promocji twojej marki?
  • w jaki sposób prawidłowo prowadzić buzz marketing?

AdSense

Co to znaczy marketing szeptany?

Marketing szeptany jest to metoda pozyskiwania klientów stosowana głównie w internecie, który daje możliwość łatwej komunikacji i budowania zaangażowania w serwisach społecznościowych, forach itp. Polega na dokonywaniu wpisów w miejscach, gdzie użytkownicy wymieniają się opiniami na temat konkretnych produktów, usług i marek. Innymi słowy jest to szeptanie konsumentom o danej marce, po to by nią zainteresować i skłonić do dalszego poszukiwania informacji na jej temat, a docelowo zdecydować się na konkretny zakup. Obecnie jest to jedna z najważniejszych form reklamy prowadzonej w przestrzeni internetowej.

Taki wpis nie może być nachalny ani zbyt oczywisty a raczej jak najbardziej zbliżony do naturalnej wypowiedzi innego użytkownika. Bardzo istotne w marketingu szeptanym jest to, by sugerować i podpowiadać podczas toczącej się rozmowy i wymiany opinii a nie narzucać jedyny i słuszny wybór konkretnej marki czy produktu. Z tego powodu zbyt duży zachwyt, używanie specjalistycznych nazw czy terminów lub jakiekolwiek przesłanki, że na powstanie wpisu miał bezpośrednio wpływ producent, może przynieść odwrotny do zamierzonego efekt. Czytelnicy wykryją to i nie będą poważnie traktować takiej opinii.

Celem buzz marketingu jest wywołanie dyskusji związanej z daną marką. Im dłużej potrwa, tym lepiej.

Jeśli dyskusja będzie długo trwać i angażować coraz więcej osób, osiągnie większy zasięg. To z kolei oznacza, że więcej osób do niej dotrze i więcej osób zacznie na jej temat rozmawiać. I właśnie o to chodzi! Siła tej metody marketingowej porównywana jest z plotką, którą ludzie przekazują pomiędzy sobą. W tym przypadku jest to rozmowa konsumentów, którzy wymieniają się informacjami o produkcie czy usłudze. Jest to więc wchodzenie w interakcje z potencjalnym klientem oraz stwarzanie powodów i miejsca do rozmów związanych w jakiś sposób z twoją działalnością. O sposobach na pozyskiwanie klientów pisaliśmy w artykule Jak pozyskać nowych klientów? Poznaj 5 zasad skutecznego poszukiwania nowych klientów w sieci

Marketing szeptany – jak to się robi?

Dzisiejsi konsumenci zdecydowanie bardziej ufają opiniom innych kupujących, niż obietnicom ze strony producenta i częściej poszukują rekomendacji ze strony bliskich lub znajomych. Fora internetowe lub portale społecznościowe to miejsca, na których użytkownicy wymieniają się opiniami i polecają produkty, z których sami są zadowoleni. Czytając wiele pozytywnych opinii na temat konkretnej marki, wywołuje to przekonanie: skoro tyle osób jest zadowolonych, tylu osobą pomógł dany produkt to czemu nie spróbować?

Marketing szeptany jest skuteczny tylko wtedy, gdy jest odpowiednio zastosowany. Przeprowadzony w sposób nieudolny może przynieść więcej szkody niż pożytku dla marki. Nachalne promowanie produktu jest przez odbiorców bardzo negatywnie odbierane, a wykrycie takich działań traktują jako próbę oszustwa i nierzadko kończy się całkowitą rezygnacją z marki. Dlatego przed wdrożeniem metody należy dobrze zaplanować strategię działań, które powinny rozpocząć się od wywołania dyskusji na dany temat. Dopiero później można delikatnie wspomnieć o konkretnej marce lub produkcie. Ważne by było to naturalne i autentyczne, a opinia pokazywała zarówno wady jak i zalety produktu.

Istotną kwestią marketingu szeptanego jest to, że jego działania powinny odbywać się w sposób etyczny. Oznacza to, że niedopuszczalne jest, by w negatywny sposób wpływać na wizerunek konkurencji lub rozpowszechniać kłamliwe informacje. Właściwie prowadzony buzz marketing zakłada zachowanie umiarkowanie pozytywnej opinii na temat marki czy produktu, wyrażonej w naturalny sposób. .

Jakie korzyści niesie marketing szeptany?

Buzz marketing ma wiele zalet. Do głównych korzyści można zaliczyć:

  1. Głównym celem jest promocja twojej marki. Podstawową jego korzyścią jest skuteczność. Wielu potencjalnych klientów zanim dokona konkretnego zakupu, swoją decyzję opiera w dużej mierze na znalezionych opiniach innych użytkowników. Miejscem, gdzie klienci poszukują tych opinii jest internet, który ma niezwykłą siłę przekazu informacji. Właściwie prowadzony marketing szeptany jest więc wysoko skuteczną metodą promocji i reklamy marki, produktu czy usługi.
  2. Marketing szeptany pozwala na dotarcie do nowych klientów, kontrolowanie opinii w internecie i co również bardzo ważne, zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy. Śledząc różne wątki na forach internetowych, w sytuacji kryzysu, można w odpowiednim czasie zareagować, powstrzymać rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji lub zmienić coś, co jest źle postrzegane przez odbiorców. Dzięki temu marka może nieustannie rozwijać się i udoskonalać swoją ofertę. Szczere i neutralne opinie są dla wielu wiarygodne i budzą zaufanie do marki.
  3. W dłuższej perspektywie prawidłowo prowadzone działania buzz marketingowe przyczyniają się do zwiększenia ruchu na witrynie internetowej poświęconej danej marce, co wpływa na pozycjonowanie strony internetowej i tym samym może przyczynić się do wzrostu poziomu sprzedaży.
  4. Marketing szeptany to metoda stosunkowo niedroga i nie wymaga wysokich nakładów finansowych. Działania prowadzone są w głównej mierze na serwisach społecznościowych, forach dyskusyjnych lub stronach internetowych, do których dostęp jest bezpłatny. Dzięki temu metoda jest dostępna dla każdego.

Co to jest marketing szeptany już wyjaśniliśmy. Jak widać jest on w swoich założeniach uniwersalny i można wykorzystywać go w promocji wielu produktów, usług lub firm z różnych branży. W jaki sposób promować swoją markę w sieci pisaliśmy w artykule Marketing w mediach społecznościowych: jak promować firmę w sieci i dlaczego warto to robić?

AdSense

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *